قدس خبر از پل مکانیزه تقاطع قدس و چالش های پر مخاطره آن گزارش می دهد؛

تفاوت قیمت جان شهروندان در شب و روز!

ماه هاست که سیل درخواست های مخاطبان به طرق مختلف به گوش میرسد که همگی خواستار رسیدگی بیشتر به پل مکانیزه تقاطع قدس هستند و مشاهدات عینی و گفته های مخاطبان حاکی از چالش های بسیار زیاد در بهره برداری عمومی از این خدمت مفید شهرداری قدس به شهروندان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر،ماه هاست که سیل درخواست های مخاطبان به طرق مختلف به گوش میرسد که همگی خواستار رسیدگی بیشتر به پل مکانیزه تقاطع قدس هستند و مشاهدات عینی و گفته های مخاطبان حاکی از چالش های بسیار زیاد در بهره برداری عمومی از این خدمت مفید شهرداری قدس به شهروندان است که در این گزارش به واکاوی برخی از آنها می پردازیم.
یکی از مهمترین مسائلی که بسیار به آن در پیام های ارسالی اشاره شده است، خاموشی پل در بازه های زمانی مختلف است که عبور شهروندان را با صعوبت بسیار زیادی مواجه میکند و بسیار به چشم میخورد که بخشی از پل در حال عمل است و هنگامی که شهروندان به طرف دیگر پل برای خروج می رسند، با یک پله ی مکانیزه خاموش مواجه می شوند که به هیچ عنوان برای طی کردن مسیر با پای شهروندان طراحی نشده و طی کردن آن سختی زیادی را خصوصا برای سالمندان، کودکان، بانوان باردار و حتی سالم ترین شهروندان به همراه خواهد داشت که حتی این مساله میتواند تا منجر شدن به سقوط عابرین در هنگام عجله و یا ازدحام نیز ادامه یابد.
مهمترین چالش این پل مکانیزه تعطیلی آن در ساعات پایانی شب تا صبح فرداست که موضوع اصلی گزارش ماست؛ با توجه ترافیک خودرویی بسیار زیاد و گاها پر سرعت در تمام ساعات شبانه روز در بلوار انقلاب شهرستان قدس و محل قرار گیری این پل مکانیزه، این سوال پیش می آید که اگر شهروندان پس از مواجهه با درب های بسته پل مکانیزه در طول مسافت عرض بلوار دچار حوادث احتمالی شوند، مقصر اصلی چه کسی میتواند باشد؟
براساس ماده ٣٣٣ قانون مجازات‌های اسلامی اگر خودرویی با سرعت مطمئن در شهر حرکت کند و نقص فنی هم نداشته باشد و با عابر پیاده‌ای در محلی که مسیر عبور ایمن[از جمله پل عابر پیاده] وجود داشته باشد، برخورد کند، عابر مقصر شناخته می‌شود
پس بر اساس قوانین جدید جرائم رانندگی نیز اگر هنگام وقوع تصادف عابرپیاده با خودرو، راننده تمام قوانین و مقررات را رعایت کرده باشد، اما عابرپیاده با وجود بودن محل خط‌کشی یا پل عابرپیاده به جای عبور از این دو محل از عرض خیابان یا بزرگراه عبور کرده باشد، قطعا دیگر راننده در وقوع تصادف مقصر شناخته نمی‌شود و عابر پیاده هم که مسیری جز عبور از خیابان نداشته است، یقینا از نظر منطقی نمیتواند مقصر جریان باشد و تنها چون در ساعت شب در حال عبور از خیابان بوده است، مجاب به این عمل گشته است.
شاید پاسخ این مساله در این نکته باشد که با وجود خط کشی عابر پیاده عبور شهروندان از این معبر ایمن خواهد بود، اما با توجه به عدم وجود سرعت گیر مناسب در این مسیر برای خودرو ها و امکان ترافیک پر سرعت در این مسیر، آیا خط کشی عابر پیاده تاثیر چندانی در امنیت شهروند عابر پیاده خواهد داشت و یا فقط یک تصور باطل است؟
اما پیشنهاد ما به مجموعه مدیریت شهری شهرقدس، اندکی هزینه بیشتر برای رسیدگی و سرویس و یا ارتقاء کیفیت سیستم این پل مکانیزه است که قطعا از روز افتتاح آن خدمتی بزرگ به شهر قدسی ها صورت گرفت و این مساله انکار ناپذیر است که پل مکانیزه تا چه حد میتواند در تسهیل عبور و مرور و ترغیب شهروندان برای استفاده از پل عابر پیاده تاثیر گذار باشد  و برای چالش دوم نیز افزایش مراقبت های لازمه برای حفظ سلامت پل در ساعات شب و باز نگاه داشتن آن برای بهره برداری شهروندان عابر در ساعات شب است و قطعا مجموعهمدیریت شهری نیز به این مساله واقف است که قیمت جان شهروندان شریف و عزیز تر از جان،در شب و روز تفاوتی ندارد و کوتاهی در حفظ سلامت و ایمنی عبور و مرور آنان، مسئولیت سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *