حضرت مهدی(عج) میفرماید :
در پیشامدهای مهمّ اجتماعی به راویان حدیث ما مراجعه کنید، زیرا که آنان حجّت من بر شما هستند و من هم حجّت خدا بر آنان هستم.
Wednesday, 24 April , 2019
امروز : چهارشنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۳۹۸ - 19 شعبان 1440
شناسه خبر : 42802
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار ویژه, تولیدی, تیتر یک, گفتگو تاریخ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷ | 29 بازدید | ارسال توسط :

بررسی پدیده شهرت یا سلبریتی

شهرت یا سلبریتی، محصول فرهنگ غرب و جامعه صنعتی است که سرمایه گذار برای به شهرت رساندن افراد به دنبال کسب درآمد بوده و این سرمایه گذاری یک پروژه کوتاه مدت است.

بررسی پدیده شهرت یا سلبریتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، چهره یا سلبریتی به شخصی گفته می‌شود که معمولاً در زمینه‌های موسیقی، ورزش، رسانه، هنر، مدل، سیاست، ادبیات، مذهبی و نظایر آن در یک جامعه یا فرهنگ عامه دارای سرشناسی و معروفیت باشد. چنین شخصی به راحتی از طریق مردم به ویژه قشر جوان قابل شناسایی است. چهره‌ها اغلب از طریق رسانه‌های جمعی به ویژه تلویزیون، سینما، نشریات و شبکه‌های اجتماعی به سرشناسی‌شان افزوده می‌شود و علت آن پرداختن زیاد به موضوعات چهره‌ها در رسانه‌ها در جهت تغذیه مطالب نشریات و پایگاه‌های خبری می‌باشد، که منجر به درآمدزایی برای آن‌ها می‌گردد.

عملکرد سلبریتی ها یا شهرت طلبی افراد و برند شدن در زمینه های مختلف، آسیب هایی به دنبال دارد که منجر به اظهار نظر در زمینه های غیر تخصصی شان می شود و ممکن است نسل امروز جامعه را در واقعیت ها به چالش بکشاند و این موضوع در فضای مجازی بیشتر به چشم می خورد.

برنامه ای به نام “نسل امروز” با اجرای امیر ابراهیم رسولی بر روی آنتن شبکه پنج سیما، موضوع پدیده شهرت و نگاهی به آسیب شناسی عملکرد سلبریتی ها را بررسی کرد و پدیده شهرت یا سلبریتی مورد تحلیل چهره های بدون حاشیه قرار داده است.

 

شهرت در فضای مجازی

محمد معتمدی، خواننده ای بدون حاشیه در ارتباط با شهرت در فضای مجازی گفت: عنوان برند و سلبريتي دو محصول جامعه مدرن و صنعتي امروز هستند كه سرمايه گذار با به شهرت رساندن افراد به عنوان سلبريتي يا برندها در حوزه اقلام تجاري، به دنبال كسب در آمد است. این گونه برندها عموما به دنبال جريان هاي غالب جامعه فارغ از درست يا اشتباه بودن، حركت مي كنند، در طرف ديگر نيز سلبريتي هايي قرار دارند كه خود داراي انديشه هستند و با اينكه ممكن است طرفداران كمي هم داشته باشند اما پاي آن مي ايستند.

وی افزود: چهره های مثبتی هم در زمینه های هنر، نقش مثبت داشته و چهره ای اصیل هستند و نمی توان نگاه کاملا منفی بر چهره های اصیل داشت و نباید آنها را با سلبریتی هایی که اعتبار یک روزه دارند و بر آنها سرمایه گذاری می شود، اشتباه گرفت.

معتمدی ادامه داد: با توجه به وجود دست قدرتمند رسانه اي كه پشت آنها قرار دارد كمتر از چند ماه در همه جا تصوير آنها ديده مي شود تا به مرحله كسب درآمد مي رسند اما پس از مدتي وقتي مخاطب از نزديك آنها را ميبيند متوجه می شود با آنچه از آنها ساخته شده بود تفاوت وجود دارد از اين رو مخاطبشان ريزش مي كند و همان تهيه كننده هم از ابتدا مي داند پروژه كوتاه مدت است و این نوعی فریب است که به مخاطب وارد می شود.

وی در پاسخ به اين سوال كه آيا در كشورهاي ديگر چهره هاي مشهور وارد حوزه هاي ديگري كه تخصص شان نيست مي شوند، گفت: خيلي از هنرمندان وارد مسائلی مي شوند که در تخصص شان نیست. براي مثال جامعه او را به عنوان يك خواننده مي شناسد، آنها در حوزه سياست هم اظهار نظر مي كنند و در كشور ما تاثير اظهار نظرهاي چهره هاي مشهور خيلي زياد است.

محمد حسین ایمانی خوشخو، معاون اسبق هنری وزارت ارشاد و استاد دانشگاه، با اشاره به نقش رسانه در تولید چهره ها، بیان کرد: رسانه ها توليدكنندگان سلبريتي هستند و مردم در اين ميان جايگاه مصرف كننده را دارند كه عمر اين سلبريتي ها خيلي نيست و زود محو مي شوند در حالي كه سلبريتي ها اگر خودساخته باشند حتي بعد از حضورشان در اين دنيا همچنان سلبريتي باقي مي مانند.

 

سلبریتی ساخته فرهنگ غرب است

استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: سلبريتي ها از فرهنگ غرب و به كمك رسانه ساخته مي شوند، ما در كشور خودمان با توجه به غناي فرهنگي اساتيد بسياري داريم اما كسي كه از موضع غيراستادي وارد عرصه سلبريتي شود همان نگاه صنعتي را شامل مي شود كه يك مدت مي آيد و پس از مدتي هم از ميان مي رود.

ایمانی ادامه داد: در كشورهاي ديگر بخشي از دانشمندان و روشنفكران هم شامل سلبريتي ها مي شوند. سلبريتي ها هم مي توانند خوشحالي و هم درد را به مردم منتقل كنند. ميل به ديده شدن لزوما بد نيست و انسان دوست دارد ديده شود اما اشكال در جايي است كه يك سلبريتي براي ديده شدن متوسل به كارهايي شود كه در راستاي اخلاق و فرهنگ آن جامعه نباشد.

معاون اسبق هنری وزارت ارشاد و استاد دانشگاه، تصریح کرد: شايد امروز سلبريتي ها جاي خالي رسانه را پر مي كنند، رسانه ها بايد بپذيرند يكسري اشكالات داشته اند كه جامعه به جاي اينكه نگاهش به رسانه باشد به سمت سلبريتي ها رفته است، در كشور ما توجه به مسائل حاشيه اي بيش از جاهاي ديگر است كه بايد آسيب شناسي بیشتر انجام شود.

 

انتهای پیام/

 

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •