امام محمدباقر (علیه السلام) فرمودند:
لا فَضيلَةَ كالجِهادِ ، ولا جِهادَ كمُجاهَدَةِ اَلهَوي؛ فضيلتي چون جهاد نيست و جهادي چون مبارزه با هواي نفس نيست (تحف العقول ص 286. مستدرک الوسائل میرزا حسین نوری ج 11 ص 143)
Monday, 14 October , 2019
امروز : دوشنبه, ۲۲ مهر , ۱۳۹۸ - 15 صفر 1441
شناسه خبر : 54736
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار شهر قدس, اخبار ویژه, پیشخوان خبر, تیتر یک, خبر تولیدی, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲ | 36 بازدید | ارسال توسط :

با استفاده از ۵ استراتژی اعتماد به نفس خود را شکوفا کنید

اکثر آدم ها به خاطر کمبود اعتماد به نفس احساس ناامیدی می کنند، دست از تلاش می کشند و به گوشه ای پناه می برند و همین باعث شروع شدن نارضایتی و در نتیجه افسردگی خواهد شد.

با استفاده از ۵ استراتژی اعتماد به نفس خود را شکوفا کنید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، بسیاری از افراد به خاطر کمبود اعتماد به نفس حال و احساس خوبی ندارند و در طی روز سطح انرژی آنها به طور میانگین پایین است و مسلما با چنین احوالی هیچ کار مثبتی نمی تواند انجام دهد. اکثر آدم ها دقیقا در چنین شرایطی احساس ناامیدی می کنند و دست از تلاش می کشند به گوشه ای پناه می برند و همین باعث شروع شدن نارضایتی و در نتیجه افسردگی خواهد شد.

یکی از دلایل کمبود اعتماد به نفس این است که به خاطر ترس از قضاوت دیگران اقدام به کاری جدید نمی کنیم و همین موضوع باعث می شود که ترس در ما زیاد شده و اعتماد به نفس ما کاهش یابد. باندورا، روانشناسی بود که که در تحقیقاتش متوجه شد می تواند افرادی را که اعتماد به نفس پایینی دارند را در ۲۰ دقیقه درمان کند و شیوه کار او به این صورت بود که شخص را به اتاق خودش دعوت می کرد و به آرامی به او میگفت که قرار است به اتاق بغلی برویم که در آنجا ماری وجود دارد همه شوکه می شدند و قبول نمی کردند اما بعد از کمی صحبت باندورا آینه ای را طوری قرار می داد که داخل اتاق مشخص شود تا آن افراد مار را ببینند بعد با آرامش با آنها صحبت می کرد که بر خود مسلط شوند بعد از کمی صحبت با آنها قدم زنان به سمت اتاق بغلی می رفتند و کنار در با هم می ایستادند دستکشی به آنها می داد که دست خود کنند و باز هم با آنها صحبت می کرد تا اینکه آن افراد وارد اتاق می شدند او به آنها القا می کرد که می توانند این کار را انجام دهند و با دست مار را بگیرند آنها بعد از گرفتن، مار را روی پاهایشان می گذاشتند و شروع به نوازشش می کردند باندورا می گوید اولین چیزی که اکثر مراجعان بعد از بغل کردن مار می گفتند این بود که مار چقدر زیبا است.

باندورا، نام این روش درمان را تسلط هدایت شده گذاشته بود که شخص اگر بر خود مسلط شود سخت ترین و ترسناک ترین کارها را می تواند انجام دهد موضوع از این قرار است که اگر در کاری احساس کمبود اعتماد به نفس داشته باشیم باید از درون به خودمان مسلط شویم و خود را قوی کنیم.

کاری که همه افراد انجام می دهند این است که می خواهند اعتماد به نفس را از دیگران دریافت کنند با وابستگی شخصی یا چیزی که باعث شود شخص از درون قوی شود و به اعتماد به نفس برسد اما اتفاقی که رخ میدهد این است دچار نوعی فلج می شوند و هیچ کاری را نمی توانند با همراهی و کمک دیگران انجام دهند.

دیگران فقط می توانند راه را به ما نشان دهند و با فانوسی که دارند راه را برای ما روشن کنند با تکنیک و راهکارهایی که می دهند ما باید راهکارها را در زندگی پیاده سازی کنیم که در این یادداشت با ۵ استراتژی آشنا خواهیم شد که می توانیم با به کارگیری این راهکارها اعتماد به نفس را درون خود شکوفا کنیم.

استراتژی اول: باید خود را باور داشته باشید

باور داشتن به اینکه ما می توانیم کارهای مختلفی را انجام دهیم، تکنیک باور داشتن اعتماد به نفس ما را به صد چندان زیاد می کند ما باید خود را باور داشته باشیم باور خود یک انتخاب است که می توانیم این باور را به خود القا کنیم یا خیر.

اولین قدم در مورد تکنیک باور خود این است که دست از رفتارهای گذشته خود برداریم و قبول کنیم که خانواده ما و اجتماعی که در آن زندگی می کردیم در سطح زندگی امروز ما معمولی بودند یا در آن سطحی که ما انتظارش را داشتیم نبودند بنابراین دیگران را مقصر آنچه که هستیم ندانیم اکثر افراد چون نمی دانند که این رفتار باعث کمبود اعتماد به نفس می شود این روند را تکرار می کنند.

استراتژی دوم: از گفتگوی مثبت و سازنده استفاده کنیم

از گفتگوی مثبت و سازنده استفاده کنیم. باید باور داشته باشیم و دائما به خودمان بگوییم که من میتوانم، من توانایی انجام این کار را دارم. عبارات تاکیدی مثبت همراه با احساس خوب و سازنده می تواند معجزه ای درون ما ایجاد کند اگر از این هراس دارید که نمی توانید صبح زود بیدار شوید و این روند باعث کاهش اعتماد به نفس شما شده است دلیلش ترس از خواب ماندن است که این ترس باعث ساخت جملات منفی در مغز شما می شود.

استراتژی سوم: دست کشیدن از جملات نمی توانم و ای کاش می توانستم

هر کلمه ای که به زبان ما می آید دارای ارتعاش و فرکانس است و به این دنیا فرستاده می شود و بازخورد آن مجددا نصیب خود ما خواهد شد پس آگاه باشیم که چه کلماتی را بر زبان می آوریم.

وقتی از کلمات منفی استفاده می کنیم این کلمات به مغز ما خطور می کند و مغز دستور می دهد که شرایطی را مهیا کن که او نتواند کاری مورد نظر را انجام دهد. مغز ما خوب و یا بد بودن آن کار را نمی داند فقط دستوری که به او می دهید را اجرا می کند.

استراتژی چهارم: نادیده گرفتن حرف دیگران در رابطه با شما

گوش هایتان را بگیرید، مبنای زندگی و تصمیم گیری هایتان را در مورد اهداف خود را نظرات و قضاوت های دیگران نگذارید. اجازه ندهید دیگران روی شما تاثیر بگذارند بعضی اوقات نزدیکان ما با دلسوزی این کار را می کنند و البته هدفشان خیر است و می خواهند ما را از تغییر و دنیای ناشناخته دور کنند.

یادتان باشد هر تغییری می خواهید انجام دهید دنیای ناشناخته ای است که اگر شخصی آن را تجربه نکرده باشد با ترس هایش میخواهد شما را از آن هدف دور کند و دقیقا نظرش فقط دلسوزی برای شما است. یکی از بزرگترین اشتباهات رایجی که وجود دارد این است که انرژی خودمان را صرف بحث با دیگران و متقاعد کردن آنها می گذاریم که به آنها بفهمانیم راه ما درست است.

استراتژی پنجم: یادآوری مداوم اتفاقات و لحظات مثبت

تحقیقات نشان داده هر چقدر موفقیت های گذشته را یادآوری کنید اعتماد به نفس بیشتری کسب خواهید کرد و نگاهتان به شکست فقط تجربه باشد. موفقیت های امروز خود را بنویسیم و فردا به آنها نگاه کنیم این باعث می شود اعتماد به نفس ما افزایش یابد.

 

نویسنده: مرتضی روحانیان، مدرس توسعه فردی

انتهای پیام/

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.