در نقد و بررسی کتاب «کاوه آهنگر» مطرح شد:

انسان های متفکر و انقلابی همیشه از بطن جامعه بر می خیزند

نشست نقد و بررسی کتاب «کاوه آهنگر» روایت از حماسه متفاوت ایرانی ها از یک انقلاب توسط محمدرضا گودرزی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرستان قدس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  قدس خبر، نشست نقد و بررسی کتاب «کاوه آهنگر» با حضور ابوالفضل کارگر نماینده شورای اسلامی شهرقدس ،مسئول امور فرهنگی اداره ارشاد اسلامی و همچنین هنرمندان، نویسندگان، کودکان و نوجوانان در محل سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرستان قدس برگزار شد.

محمدرضا یوسفی نوسنده کتاب کاوه اهنگر (زاده ۱۳۳۲، همدان) نویسنده و نظریه‌ پرداز ادبیات کودکان و نوجوانان و دبیر گروه داستان کانون ادبیات ایران، اولین اثر داستانی او  با عنوان “سال تحویل” شد بود که در سال ۱۳۵۷ منتشر شد. وی علاوه بر داستان نویسی برای کودکان و نوجوانان، به نمایش نامه نویسی و فیلم نامه نویسی نیز مشغول است اما فعالیت های اصلی او نویسندگی برای کودکان است. به گفته ی خودش تا کنون بیش از دویست اثر عمدتاً داستانی برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده است.
محور اصلی فعالیت های یوسفی ادبیات کودکان است اما در زمینه فیلم نامه، نمایشنامه و مباحث نظری درباره ادبیات کودکان نیز آثاری دارد.
از او تاکنون مجموعه داستان‌های «پشت حصیر» (۱۳۷۹)، «در چشم تاریکی» (۱۳۸۱)، «شهامت درد» (۱۳۸۲)، «آنجا زیر باران» (۱۳۸۳) و «به‌زانو درنیا» (۱۳۸۴) به چاپ رسیده و مجموعه داستان «اگر تو مردی» هم زیر چاپ است.

محمدرضا گودرزی یکی از نقد کنندگان در این نشست از زاویه‌ای متفاوت به اتفاقات دز این کتاب می پردازد و با اشاره به متفاوت و ویژه بودن روایت حماسی «کاوه آهنگر» در اساطیر ایران و حتی جهان. در حالی که حماسه‌ها و اسطوره‌ها با تفکرِ آموزشِ «استبدادپذیری» و «شاه‌پرستی» شکل گرفته‌اند، در اعماق لایه‌های تاریخ و ماقبل تاریخ، انسان‌هایی گم‌نام اما متفکر و انقلابی، اسطوره‌ای از نام «کاوه» می‌سازند که از بطن اجتماع برمی‌خیزد و علم برافراشته، حکومت «بی‌هنران» و «بی‌دین‌ها» را نابود می‌کند، انسان ماقبل تاریخ با روایت کردنِ اسطوره‌ها، تفکر خود را باز می‌نمود.

وی افزود: در میان ملل مختلف و به خصوص ملت‌ های دارای تمدن اساطیر به نسبت زیادی وجود دارد که ایران نیز دارای اساطیر و روایت‌های حماسی از دوران باستان خود است و هر کدام از این روایت‌ها، بخشی از تفکرات ملی را باز می‌نمایانند.

گودرزی در نمونه ای از این روایت‌ها تصریح کرد: داستان «فریدون و ضحاک» که بخشی طولانی از این اساطیر را فرا می‌گیرد، یک بخش از این روایتِ کلان، حضور کاوه و قیام او علیه ضحاک را در بر می‌گیرد و این بخشِ به ظاهر کوتاه در ادبیات حماسی ایران، ارزشِ بسیار زیادی پیدا کرده است که این روایت، استدلالی برای «درفش کاویان» یعنی پرچم ملی ایرانیان طرح می‌کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *