امام محمدباقر (علیه السلام) فرمودند:
لا فَضيلَةَ كالجِهادِ ، ولا جِهادَ كمُجاهَدَةِ اَلهَوي؛ فضيلتي چون جهاد نيست و جهادي چون مبارزه با هواي نفس نيست (تحف العقول ص 286. مستدرک الوسائل میرزا حسین نوری ج 11 ص 143)
Saturday, 16 November , 2019
امروز : شنبه, ۲۵ آبان , ۱۳۹۸ - 19 ربيع أول 1441
شناسه خبر : 57349
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار شهر قدس, اخبار ویژه, تیتر یک, خبر تولیدی, گزارش خبری تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴ | 68 بازدید | ارسال توسط :

اداره برق شهر قدس پاسخگوی خبرنگاران باشد/ مطالبه گری حق مسلم شهروندان و خبرنگاران است

مطابق قانون حق دسترسی به اطلاعات‌ تمام ادارات دولتی و سکتورخصوصی ملزم و مکلف به ارائه معلومات و اطلاعات به خبرنگاران، اصحاب رسانه و مردم هستند و این حق مسلم شهروندان و خبرنگاران است تا اطلاعات را از مقامات مطالبه نمايند.

اداره برق شهر قدس پاسخگوی خبرنگاران باشد/ مطالبه گری حق مسلم شهروندان و خبرنگاران است

به گزارش پایگاه خبری تحلیل قدس خبر، چند سالی بود که توهین مسؤولان دولتی به خبرنگاران شدت بالایی داشت و همچنان این روند در برخی از استان ها و شهرها ادامه دارد و کم نیستند خبرنگارانی که به جرم مطالبه حقوق ضایع شده مردم با الفاظ توهین‌آمیز مورد عنایت قرار می‌گیرند؛ عدم برخورد قاطع با توهین‌کنندگان باعث گسترش این فرهنگ غلط از مسؤولان رده بالا به مسؤولان استانی می‌شود و همان‌طور که شاهد بودیم بعد از اهانت‌های مکرری که توسط وزرا و مدیران تراز اول کشور به خبرنگاران صورت گرفت، هیچ اقدام جدی در برخورد با این افراد صورت نگرفت و امروز می‌بینیم که همان بی‌احترامی‌ها و توهین‌های وزرا و برخی از مدیران تراز اول دولتی با شدت بیشتری به استان‌ها سرایت کرده، تا جایی که یک مدیر در یک شهرستان مانند شهرستان قدس تمام مرزهای اخلاق را رد می‌کند و به خبرنگاری که از او در خصوص عملکرد چندماهه مدیریتش سؤال می‌کند می گوید: “دلیلی بر ارائه عملکرد به خبرنگار نمی بینم” تا بلکه زهرچشمی از رسانه‌های مطالبه‌گر بگیرد و بتواند درپوشی به تمام ناکارآمدی‌های خود قرار دهد.

مقام معظم رهبری در خصوص لزوم پاسخگویی مسؤولان در جمهوری اسلامی می‌فرمایند: افراد، مسؤولان، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخگو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند؛ خیلی از اوقات اگر چنانچه یک انتقادی به کسی بشود، این فرصتی است برای او که بتواند ذهن‌ها را روشن کند، تبیین کنند، حقیقت را بیان کنند؛ خیلی چیز خوبی است.

مطابق قانون حق دسترسی به اطلاعات، تمام ادارات دولتی و سکتورخصوصی ملزم و مکلف به ارائه معلومات و اطلاعات به خبرنگاران، اصحاب رسانه و مردم هستند و این حق مسلم شهروندان و خبرنگاران است تا اطلاعات را از مقامات مطالبه نمايند.

خبرنگاران به‌ عنوان اصل چهارم دموکراسی وظیفه روشنگری افکار عمومی را بر عهده دارند که لازم است اگر مشکل و معضلی را در جامعه می‌بینند به گوش مسؤولان برسانند و مدیران ما باید آن‌قدر جنبه داشته باشند که اگر خبرنگاری از آن‌ها انتقاد کرد زبان به تهدید و توهین باز نکنند و سعی کنند عملکرد خود را قوی کنند که در مواجهه بعدی با خبرنگار بتواند از عملکرد خود دفاع کند.

خبرنگاران گروه اجتماعی قدس خبر برای مصاحبه با رییس اداره برق و دریافت گزارش عملکرد به اداره برق شهرستان قدس مراجعه می کنند تا مطالبه گری کنند اما ریاست اداره برق شهرستان قدس می گوید: ” اداره برق شهرستان قدس گزارش عملکرد خود را به مسئولین شهری ارائه می کند و خبرنگار برای دریافت گزارش عملکرد می تواند به مسئولین شهری مراجعه کند، زمانی که بنده به مسئولینی از جمله فرماندار، امام جمعه، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گزارش عملکرد ارائه می کنم و مطالبات مردم را از طریق مسئولین پیگیر هستم با خبرنگار صحبت نمی کنم مگر اینکه با سازمان اداره برق هماهنگی های لازم انجام شود و اکنون هم بفرمایید بیرون”.

توهین به خبرنگاران باعث تضعیف روحیه پرسشگری در جامعه است

خبرنگاری یک شغل بسیار سخت و پرمخاطره است و یک خبرنگار زمانی که قصد دارد به رسالت اصلی خود که مطالبه‌گری از مدیران است بپردازد، توسط آن مدیر مورد توهین قرار می‌گیرد، توهین باعث دلسردی و همچنین تضعیف روحیه پرسشگری خبرنگار می‌شود که این مسأله آسیب‌های فراوانی برای یک کشور دارد و مدیری که با پرسشگری یک خبرنگار مواجه نشود می‌تواند هرکاری را انجام دهد و این مسأله زمینه زوال یک جامعه را فراهم می‌کند.

باشد روزی شاهد به‌وجود آمدن فضایی در کشور باشیم که مدیرانی بر سرکار بیایند که نه تنها از بیان عملکرد خود واهمه‌ای نداشته باشند، بلکه از این موضوع در پیشبرد اهداف سازمان خود استقبال کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه حفظ آزادی رسانه و مطبوعات را در گرو رعایت خط قرمزهای قانونی دانست و گفت: این از برکات انقلاب اسلامی و خون شهداست که امروز از موهبت آزادی بیان، قلم، تفکر و اندیشه برخورداریم. ما نیز خود را موظف به حمایت از آزادی‌ها از جمله آزادی مطبوعات و رسانه‌ها می‌دانیم و معتقدیم این امر به نفع کشور و مردم عزیزمان است، نقطه مشترک ما با رسانه‌ها در عرصه مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن این است که نباید اجازه بدهیم افرادی با بیان و رفتار و قلم خود، پیام‌ها و سیگنال‌هایی ارسال کنند که موجب امیدواری و طمع دشمن شوند.

برابر بند ۲ اصل سوم قانون اساسی بالابردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها با نحوه درست یکی از وظایف مطبوعات و اصحاب رسانه است و همچنین کمیسیون آزادی اطلاعات در سال ۱۳۸۳ براساس ماده ۵۹ لایحه قانون آزادی اطلاعات، مصوب هیات دولت وقت شکل گرفت که برابر ماده ۵۹ آن، مسئولیت ” حمایت از آزادی اطلاعات و دسترسی همگانی به اطلاعات موجود در موسسات عمومی و خصوصی که خدمات عمومی ارائه می دهند و انجام وظایفی که در این قانون، پیش بینی شده است و نظارت بر حُسن اجرای این قانون” را برعهده دارد.
در همین ارتباط، پیش نویس ” قانون آزادی اطلاعات” در اواخر دولت هشتم در قالب ” لایحه قانونی مربوطه به مجلس تقدیم شد و پس از فراز و فرودهای متعدد بین مجلس و شورای نگهبان، سرانجام در قالب” قانون انتشار و دسترسی به اطلاعات”، مشتمل بر ۲۳ ماده و ۷ تبصره در تاریخ ۳۱/۵/۱۳۸۸ با الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ آن از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است.

رسالت های رسانه‌ها در مطالبه گری حق مردم
مطالبه گری به عنوان یكی از وظایف و رسالت های مهم رسانه‌ها محسوب می شود و این مقوله با تاكید دوباره رهبر معظم انقلاب در این باره، حجت را بر همگان روشن ساخت. در این میان رسانه ها می بایست با روشنگری، برگزاری جلسه ها و میزگردهای گوناگون به بیان مطالبات مردم بپردازند و با طرح نقدهای سازنده، فواید شفاف سازی را برای مردم تبیین كنند.

لزوم پاسخگو بودن تمام نهادهای حكومتی
مقام معظم رهبری در این میان تنها مسایل امنیتی و نظامی را به عنوان موارد استثنا مطرح كرده اند و بنابراین می بایست به غیر از این ۲ حوزه كه اطلاعات محرمانه در اختیار دارند، تمامی سازمان‌ها و نهادهایی كه زیرمجموعه سه قوه هستند به امر شفاف‌سازی بپردازند. در این میان این آفت و شائبه وجود دارد كه مسوولان برای فرار از پاسخگویی، لایه های مختلف اطلاعات را به ۲ بخش امنیتی و نظامی تسری دهند و در حقیقت دلیل اجرا نشدن قسمت هایی از گردش آزاد اطلاعات نیز همین بهانه ها بوده است كه این مهم می بایست با مطالبه گری های رسانه ها كه نمایندگان افكار عمومی جامعه به شمار می روند به مرور از میان برداشته شود.

 

انتهای پیام/

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.