در اولین جلسه تدبر در قرآن مطرح شد:

از ائمه نقل شده که افضل آیات قرآن آیه بسم الله الرحمن الرحیم است

خیلی از آیات قرآن به این اشاره دارند که خدا خدایی است که مهمترین وصف او رحمت است، تمام هستی غرق رحمت خداوند است؛ خداوند اگر مهربان و رئوف است برای کل موجودات است، هم انسان ها هم حیوانات هم نباتات، رحمت خداوند بر تمام هستی غالب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان اولین نشست از سلسله جلسات “تدبر در قرآن” با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان در مهدیه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در این جلسه با بیان اینکه آنچه در قرآن بابت ماه رمضان آمده است نکات متعددی است، افزود: نکته مهم آن بحث نزول قرآن است. تنها ماهی که در قرآن ذکر شده است ماه رمضان است و شرافت اصلی ماه رمضان نزول قرآن است.

وی افزود: روزه هم برای آن است که ما را برای بهره‌برداری بیشتر از قرآن آماده سازد. تقوا که ایجاد شود انسان می‌تواند از قرآن بهره بسیار برد و انس بیشتری با آن بگیرد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه سوره حمد خلاصه قرآن است و در سوره حمد مهم‌ترین آیه، همان، بسم‌الله الرحمن الرحیم است، گفت: هیچ آیه‌ای بیشتر از آن در قرآن تکرار نشده است، ۱۱۴ بار عین آیه تکرار شده است و نه به‌صورت عادی بلکه در آغاز سوره‌ها. از ائمه صراحتاً نقل‌شده که افضل آیات قرآن آیه بسم‌الله الرحمن الرحیم است؛ بسم‌الله اسم اعظم است و یا به اسم اعظم نزدیک است و هر کاری که بدون آن شروع شود ابتر است یعنی به نتیجه نمی‌رسد.

وی در ادامه گفت: روایتی است که می‌گویند بسم‌الله الرحمن الرحیم خلاصه سوره حمد است و سوره حمد خلاصه قرآن است؛ در این آیه دو وصف خداوند آمده است. خداوند دو رحمت دارد، رحمن و رحیم. رحمن به معنی رحمت عام خداوند است. بدون اینکه کسی بخواهد به همه عنایت کرده است.

محمدیان با بیان اینکه رحیم به معنی رحمت خاص خداوند است و مخصوص همه نیست و مجاهدت و مراحلی لازم دارد، گفت: از ارتباط رحمن و رحیم می‌توان نتیجه گرفت که کل آیات قرآن در چند فصل خلاصه می‌شود.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه در فصل اول خدا دارای رحمت است، ادامه داد: خیلی از آیات قرآن به این اشاره دارند که خدا خدایی است که مهم‌ترین وصف او رحمت است. تمام هستی غرق رحمت خداوند است. خداوند اگر مهربان و رئوف است برای کل موجودات است؛ هم انسان‌ها هم حیوانات هم نباتات، رحمت خداوند بر تمام هستی غالب است.

وی درباره فصل دوم که در خصوص خلقت انسان و هستی نیز براثر رحمت خداوند است، گفت: می‌توان گفت، دلیل آفرینش انسان چیزی جز رحمت و لطف خداوند نیست. عبودیت راه رسیدن به رحمت الهی است و خداوند نیازی به عبودیت ما ندارد.

او درباره فصل سوم نیز این‌گونه توضیح داد: حکومت خداوند بر این عالم یک حکومت مهربانانه و رحیمانه است و تمام نعمت‌های خود را بی‌دلیل ارزانی داشته است.

حجت‌الاسلام محمدیان درباره فصل چهارم با بیان اینکه رحمت الهی نهایت ندارد، اضافه کرد: رحمت الهی مانند اوصاف دیگر خداوند بی‌انتهاست. از ائمه روایت داریم که رحمت خداوند ۱۰۰ قسم است و این عالم مادی ما یک قسم بیشتر نیست و ۹۹ قسم دیگر در آخرت است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه رحمان رحمت عام خداوند است، گفت: رحمت عام در اختیار همه است. مگر ما خواستیم که به دنیا بیاییم؟ و فی‌الواقع اصل آفرینش ما رحمتی بود که ما نخواسته بودیم. اگر همه انسان‌ها جمع شوند و بخواهند نعمت‌ها را فهرست کنند، نمی‌توانند همه را حساب کنند، زیرا ما بسیاری از نعمت‌ها را نمی‌توانیم بفهمیم که چرا به ما داده‌شده است.

وی درباره رحیم نیز اینگونه بیان کرد: رحیم رحمتی است که انسان باید برای آن همت کند. در این قسمت بحث اختیار پیش می‌آید. در رحمت عام خداوند نیازی به اختیار نیست. خداوند همین‌گونه اعطا می‌کند. ولی رحمت خاص نیاز به تلاش و مجاهدت دارد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در خصوص فصل پنجم با بیان اینکه رحمت‌های عام که در اختیار شماست، گفت: وسیله‌ای است که شما به رحمت‌های خاص خداوند برسید و خداوند دستورهایی داده است که از این رحمت عام به سمت رحمت خاص حرکت کنیم./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *